,,We doen het als team, dat vind ik fijn’’ Steven Out (40) uit Lelystad is voorman glasbewassing bij AB Dienstverlening. Eind december is hij 12,5 jaar in dienst bij het bedrijf van Peter Gerards. ,,Ik ben blij als we voldoen aan de reinigingseisen: als het raam er perfect uitziet en wordt goedgekeurd door een tevreden klant.”
Het vak van glazenwasser leerde Steven van zijn vader, waar hij een jaartje voor werkte. Maar omdat zijn vader en oom te weinig werk hadden om hem in dienst te nemen, deed Steven daarna ervaring op bij drie andere schoonmaakbedrijven. Op 30 juni 2008 begon hij bij AB Dienstverlening.
Als voorman glasbewassing heeft Steven alle glazenwassers onder zijn hoede. Hij stuurt zijn jongens aan op de klus, onderhoudt direct contact met de klanten en maakt planningen. ,,Elke klant heeft een eigen wens. Zo kan een schooldirecteur vragen om eerst de buitenkant te wassen en als de leerlingen vrij zijn pas de binnenkant, zodat de klant er geen last van heeft. Regelmatig hebben we meerdere klussen per dag, maar soms zijn de projecten zo groot dat we een week naar de klus gaan met een groep mensen.”
Bij het gesprek met de opdrachtgever moet Steven met veel rekening houden. ,,Ik kijk of het glas bereikbaar is, of ik een hoogwerker moet huren, de weg af moet zetten, is er een watertappunt of moet ik water meenemen? Ook hebben we zelf een Tucker pool systeem voor glasbewassing op hoogte. Ik kijk hoeveel ladders er mee moeten en kan aan de hand van het aantal vierkante meters glas inschatten hoeveel man ik mee moet nemen voor hoeveel dagen. De glasbewassing is eigenlijk altijd ’s ochtends. We zijn dan om 4.15 uur op de zaak en rijden om 4.30 uur naar de klus. Zit het weer tegen of heb je te maken met opspanttend zand, dan kan het werk uitlopen en trek ik aan de bel. Van a tot z denk ik aan alles waar de jongens niet aan denken.”
Over veiligheid kan je niet discussiëren, over kwaliteit wel. Dat gezegde is zeker van toepassing voor een glazenwasser. ,, We werken ook vanuit een hangbak. Als deze niet gekeurd is, stappen wij niet in zo’n bak. Ik kijk altijd of er keuringsrapporten zijn. Als we aankomen bij een klus ga ik zelf altijd eerst naar het dak om te inspecteren of alles in orde is, voordat de jongens erop gaan Kunnen we niet veilig werken, dan doen we het niet.” Alle glazenwassers bij AB Dienstverlening hebben een verplicht VCA certificaat.
Ook houdt Steven in de gaten of opdrachtgevers nieuwe opleidingseisen stellen of om certificaten vragen. Die zijn verplicht om de werkzaamheden uit te mogen voeren, dus geef ik dat tijdig door aan kantoor. Ook willen we graag jonge mensen opleiden. Als ik een leerling meeneem, dan moet hij ook de tijd krijgen om het vak te leren.”
Het leukst aan zijn werk vindt Steven het klantcontact. ,,Regelmatig heb je te maken met dezelfde klant. Zo doen we NS-stations vier keer per jaar. Je weet precies wat je zeker moet wassen en wat je kunt laten zitten. Ik ken alle panden en weet precies wat het bestek is. Komt er een nieuwe klant, dan is dat leuk en uitdagend.’’ Ook buiten werken vindt hij fijn. ,,Je bent vrij en kunt gaan en staan waar je wilt. Maar die vrijheid is beperkt: uiteindelijk gaat het erom dat een raam schoon moet zijn. Ik ben tevreden als we voldoen aan de eisen van de opdrachtgever. Daar worden in contracten duidelijke afspraken over gemaakt. Dat varieert van het verwijderen van verf- of plakbandresten op scholen en kinderdagverblijven tot het specialistisch reinigen van een kozijn. In dat geval ben je veel minder snel klaar.
” 12,5 jaar in dienst bij hetzelfde bedrijf kom je niet vaak meer tegen in de schoonmaakbranche, weet Steven. ,,
De collega’s om mij heen maakt dit tot een leuk bedrijf. Niet alleen op de werkvloer, maar ook op kantoor. Je zorgt er samen voor dat we allemaal onze boterham hebben. Waar nodig spring je in voor een ander. We doen het als team, dat vind ik fijn.’’